• تاریخ : ۲۲ام مهر ۱۳۹۶
  • موضوع : دیبا

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نمایشگاهی از آثار گلیم فرش‌های میرمولا ثریا با عنوان «صوف» که نگاهی متفاوت به ‏نقوش فرش و همچنین ساختار فرش دارد، به همراه نقاشی و طراحی های این هنرمند جمعه ۲۱ مهرماه در گالری خاک افتتاح شد.

به گفته این هنرمند فرش برای او مانند یک بوم نقاشی هست و تمام سعی خود را به کار بسته تا برخوردی معاصر و هنری را در ‏این مدیوم تجربه کند. ثریا درباره اینکه از چه زمانی این ایده او را درگیر خود کرد، گفت: از وقتی هنرستانم تمام شد به این فکر ‏می کردم که می خواهم روی نقوش و موتیف هایی که در تزئینات صنایع مستضعفه ما مانند کاشی و قلم زنی و فرش هست کار ‏کنم و رفتار معاصری با این نقوش انجام دهم. هم در رشته های مربوط به این حوزه ها تحصیل کردم و هم نزد استادانی که بودند ‏کار کردم.‏

وی ادامه داد: سعی کردم گذشته خود را به خوبی یاد بگیرم. چون تمام این اتفاق ها طی سالیان متمادی از دل یک فرهنگ و ‏ترکیبش با ادبیات ایجاد شده هست. پدرم استاد خوشنویسی و موسیقی بود و از همین رو از کودکی با خوشنویسی و ترکیب بندی ‏خطوط آشنا بودم و همیشه مدادی در دستم بود که با آن طراحی حروف می کردم.‏
این هنرمند بیان کرد: در سال های بعد از تحصیل دنبال مدیومی می گشتم که بتوان فضای مدرن تری را با این نقوش روی آن ‏تجربه کنم که به حوزه مهجور و در حال فراموشی نمد رسیدم و خب انتخاب نمد باعث شد کارم به سمت انتزاع برود و آنچیزی ‏که همیشه به دنبالش بودم را به دست آوردم و توانستم به موتیف ها و المان های شخصی خودم در این حوزه دست پیدا کنم. بعد ‏به سراغ برجسته بافی با این موتیف ها رفتم و گلیم فرش را انتخاب کردم.

وی با بیان اینکه این آثار کاملا پا در هنر معاصر دارد و نمی توان آن را یک ارائه در حوزه فرش دانست، گفت: چون می ‏خواستم یک کار صرفا هنری انجام دهم و مانند بوم نقاشی در حوزه بافت برخورد کنم، شروع کردم به نقاشی کردن روی کاغذ و ‏بوم و بعد تبدیل همان ها به کدهایی برای بافنده ها که بتوانند روی بافت ایجادشان کنند. در واقع ایده هایی که روی این گلیم فرش ‏ها اجرا شده کاملا مانند برخورد یک نقاش با ایده هایش اول روی بوم و کاغذ شکل گرفته هست. مثلا در آثاری که در این نمایشگاه ‏ارائه شده و حاصل ۵ سال کار مستمر من هست تایپوگرافی نقش زیادی دارد اما در دوره های جدید و ساختار جدید کارهایم اصلا ‏خط وجود ندارد.‏

ثریا درباره برش هایی که در آثارش ایجاد کرده و فرش را از حالت سنتی مستطیل، دایره و مربع خارج کرده و بیشتر به شکل ‏لباس ارائه شده ایند نیز گفت: من می خواستم به کیفیت بصری جدیدی در فرم و محتوا برسم. مثلا در استفاده از نقوش نمی ‏خواستم همان نقوش دوره صفویه را در طرح هایم استفاده کنم. اما در فرم هم دوست داشتم نوآوری داشته باشم. دوست داشتم هر ‏کس کارها را می بیند متوجه شود پا در سنتهای ایرانی و شرقی دارد. لباس هم تداعی پوشش بدن هست و هم پوشش کف خانه ها و ‏یک جایی به هم مربوط می شوند و این فرم لباس کاملا فرم پوشش مردم در مناطق شرقی هست. ‏
در این نمایشگاه قریب به ۳۰ اثر بافته شده در ابعاد ۱۲۰ در ۱۶۰ تا ۲۰۰ در ۳۰۰ سانتیمتر وجود دارد و همچنین بالغ بر ۱۵ اثر ‏طراحی به نمایش در آمده هست. ‏

میرمولا ثریا در استیتمنت نمایشگاه خود آورده هست: در ابتدا اینچنین بوده هست که دستبافتهاى عشایرى و نقوش روى آن، منعکس ‏کننده نحوه زندگى، طبیعت پیرامون و آرزوهای آن روزهاى بافنده بوده هست. بعدها آنچنان می شود که شهر نشینى و تجارت، ‏خیال کوچ نشین را آلوده می کند و خیال رهاى هنرمند بافنده، اسیر کسب و صنعت شهرى می شود. خیال سیال بافنده از دست می ‏رود و تصورات و نیازهاى اشراف نقشبند بافته ها می گردد. نقوش ساده، هندسى و ابتدایى از گیاهان و حیوانات که تجلى تعابیر ‏فردى انسان کوچ نشین از پیرامونش بوده کم کم به نقوش پرگو، پیچیده، غیر واقع بدل می شود و دیگرهرگز آن رویکرد بیواسطه ‏بافنده پدیدار نمی گردد. آنچه بعدها می بینیم البته صنعتى هست والا که خیال سفارش دهنده را به شکوه و تمامیت اجرا می کند. ‏
این روزها بیشتر بر فى البداهه گى تصویر و طرح تمایل دارم. از تکرار مکررات و آذین کلیشه هاى سنتى که وام دار فرهنگ ‏ایستا هست، پرهیز دارم. به امروزم نگاه می کنم، به اطرافم و آنچه بر من می گذرد. نقوش در بافته هایم، گاهى ریشه در قصه اى ‏دور دارد که تا امروز به دنبالم هست و گاهى حادثه اى هست که در کمینم هست و بی خبرم. به آن، به بافته، آنگونه نگاه می کنم که ‏زمینى هست که میبایست خیال را در ان کاشت. ‏

سالهاى زیادى بر آن رفت تا از سنت گذشته بدانم و باز بدانم که چکونه این هنر آزاده و پویا به صنعتى اسیر، جامد و تکرار پذیر ‏بدل گشت. بر این باورم که خیال را باید آزاد کرد و ان موقع هست که بافته، به هر گونه که باشد گستره و جولانگاهى خواهد بود ‏براى تجلى اندیشه هنرمند امروز.‏

میرمولا ثریا متولد ۱۳۵۷ رامسر هست. وی کارشناسی ارشد خود را در رشته صنایع دستی از دانشگاه میراث فرهنگی تهران و ‏کارشناسی ارشد طراحی فرش دست بافت را از دانشگاه آزاد اصفهان دریافت کرده هست. وی تا کنون بیش از ۸ نمایشگاه انفرادی ‏در آمریکا، لبنان، کویت، دبی، ایران برگزار کرده هست و در نمایشگاه های گروهی متعددی حضور داشته هست. ‏
نمایشگاه «صوف» تا ۸ آبان از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری خاک واقع در خیابان شریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ‏ژیلا، گلاک ۱ برپاست.‏

انتهای پیام/

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما