• تاریخ : ۲۲ام بهمن ۱۳۹۶
  • موضوع : دیبا

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، هیئت داوران جشنواره فیلم فجر با اعلام کاندیداهای منتخب، بازهم شگفتی بزرگی در جشنواره فیلم فجر  رقم زد و فیلم محبوب اهالی رسانه و مردم مثل ادوار گذشته ناکام بزرگ جشنواره فیلم شد.

فیلم لاتاری در یک کج سلیقگی، اثر مورد علاقه هیات داوران نبود! سئوال این هست که چرا  اثری که بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان آن‌را پسندیده‌اند در فجر نادیده گرفته شد؟  لاتاری قربانی بزرگ جشنواره سی و ششم نام می‌گیرد. و البته این نحوه داوری پیامی نیز  به سایر فیلمسازانی که آثار ملی با پویش‌های سینمایی ملی – میهنی می‌سازند، دارد. ظاهرا نباید سراغ چنین مضامینی رفت!

بعضی از نویسندگان سینمایی و منتقدان سینما نسبت به داوری فجر سی و ششم گلایه‌هایی مطرح کرده‌اند.همچنان که  دو بازیگر از یک فیلم هر دو برای نقش اول زن نامزد جشنواره فیلم فجر شده‌اند و چنین انتخابی بسیار قابل تامل هست.  اکنون چند سئوال اساسی درباره چگونگی انتخاب نامزدهای سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر مطرح هست. اولین سئوال این که ملاک‌های انتخاب نامزدهای این جشنواره از سوی هیئت داوران چه بوده هست؟

 نخست این‌که ، در میان نامزدهای بهترین فیلمنامه نام  فیلم  کامیون به چشم می‌خورد. چنین انتخابی نشان می‌دهد که هیات انتخاب، آثار گذشته این فیلمساز در مقام فیلمنامه نویس را دنبال نکرده هست! و این خود سئوال برانگیز هست. پرتوی سال گذشته برنده سیمرغ بهترین  فیلمنامه برای فیلم فراری به کارگردانی داوونژاد شد. فیلمی که پیرنگ آن، تکرار همان فرمول داستانی فیلم فراری هست.حال سئوال این هست که آیا این فیلمنامه تکراری از فیلمنامه دارای چند عطف لاتاری برتر بوده هست؟ به عبارتی فیلمنامه فیلم کامیون به صورت یک خطی و با سرنوشتی معین هیچ عطفی در فیلمنامه‌اش ندارد. روایت آن مثل فراری هست. در فراری، دختری شمالی در جستجوی پسری به تهران می‌آید که سوار خودروی فِراری می‌شود و در قصه کامیون، زنی ایزدی از عراق وارد تهران می‌شود و شوهرش را جستجو می‌کند.

به راستی علل انتخاب فیلم بمب به عنوان نامزد دریافت بهترین فیلمنامه چیست؟ در صورتیکه به باور بسیاری از منتقدان  فیلمنامه فاقد عطف دراماتیک هست و صرفا روایتی  با یک  خرده پیرنگ کم اثر با یک تراژدی تصادفی به پایان می‌رسد. آیا فیلمنامه‌ای را با نداشتن‌ عطف‌های دراماتیک – که ویژگی شاخص هر فیلمنامه‌ای محسوب می‌شود- می‌توان شایسته دریافت جایزه بهترین فیلمنامه دانست؟

ویژگی‌ منحصر به فرد بازیگر فیلم مصادره  که نامزد دریافت جایزه بهترین نقش اول مرد شده هست، چیست؟ . آیا وی در مقایسه با فیلم‌های قبلی خود کنش متفاوتی در مصادره از خود بروز می‌‌دهد؟

علل انتخاب  فیلم سرو زیر آب،‌فیلمی متوسط در ژانر دفاع مقدس در میان نامزدهای بهترین کارگردانی چه بوده هست؟ یا این که چرا فیلمی که فاقد یک فیلمنامه منسجم هست، در فهرست نامزدهای بخش بهترین فیلمنامه قرار دارد؟ همچنان که  اگر فیلم را به دو بخش تقسیم کنیم هیچ عطفی نمی‌توان یافت که دو بخش فیلمنامه را به یکدیگر مرتبط کند. سیر روایت، فاقد اصالت سینمایی هست و شخصیت پردازی به تناقض‌هایی نمایشی دچار هست. اما آیا این اشکال را می‌توان بر فیلمنامه لاتاری استوار کرد؟

به راستی چرا فیلمی مانند سؤتفاهم که  از نگاه منتقدان، فیلمنامه‌ای ندارد، شخصیت‌ها به فیلمنامه چفت نمی‌شوند، منطق کارگردانی در آن نمودی ندارد و بازی بعضی از بازیگران  بسیار سطحی هست.در بسیاری از رشته‌ها نامزد دریافت سیمرغ شده هست؟!  با چنین ارزیابی آیا فیلم لاتاری اثر استاتیک‌تری در فرم و محتوا نسبت به این فیلم نبوده هست؟

هیات داوران سی‌و ششمین جشنواره فیلم فجر با انتخاب‌های خود، سوء تفاهم بزرگی را در میان اهالی سینما پدید آورده هست.

انتهای پیام/

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما