• تاریخ : ۲۲ام اسفند ۱۳۹۶
  • موضوع : دیبا

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،  نشست خبری علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، صبح امروز سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ در تالار وحدت برگزار شد. در ادامه صحبت های علی اکبر صفی پور در این نشست را می خوانید:

بنیاد از جمله ارگان هایی هست که فعالیت هایش برونداد هست و برنامه هایش خیلی زود به سرانجام می رسد. سند برنامه ریزی استراتژیک را در سال ۹۶ تنظیم و منتشر کردیم. برای سال ۹۷ این سند مهمترین نکته اتکای ما برای برنامه هایمان هست. برای اولین بار هشت موصوع استراتژیک را برای برنانه های بنیاد در نظر گرفته ایم. تمام برنامه هایمان باید شامل حداقل یکی از این هشت موضوع باشد.

هشت محور برای فعالیت‌های بنیاد رودکی / جذب اسپانسر برای ارکستر‌ها

کشف استعدادها و استحکام پایه های اقتصادی بنیاد رودکی از جمله مهمترین اهداف بنیاد در سال آینده هست.

در سال ۹۶ در حوزه درآمدزایی به دوبرابر سال گذشته رسیدیم. یکی از کارهای خوبی که کردیم جذب اسپانسر برای ارکسترهاست که شرکت هاکوپیان را برای این منظور در نظر گرفتیم. حضور این شرکت نوعی حمایت از تولید داخلی هم هست.

امسال در تالار وحدت اجراهای موسیقی تلفیقی و موسیقی پاپ کلاسیک را نداشتیم. اما با این وجود پیشرفت های خوبی را شاهد بودیم.

۱۲۲ اجرا در طول چهار ماه برای یک تئاتر

تیاتر در سال ۹۶ اجراهای بسیار خوبی در تالار وحدت برگزار شد. ۱۲۲ اجرا در چهار ماه گذشته برای یک اجرای تیاتر در تالار وحدت در چهار ماه گذشته ثبت شد. حدود ۲۰۰ نفر در این نمایش حصور داشتند و صاحب کار و درآمد شدند.

در حوزه موسیقی بین الملل اجراهای خوبی در تالار وحدت داشتیم. آخرین اجرا به کشور برزیل در برج آزادی اختصاص داشت.

کار موسیقی تجربه را بنیا رودکی شروع کرده که به اجرای گروه هایی اختصاص دارد که تجربه های جدی در حوزه موسیقی دارند. در برگزاری جشنواره ها و رویدادهای بسیاری سرمیه گذاری کردیم. بنیاد رودکی باید وارد فصاهای تولید آثار ارزشمند شود.

ارکسترها در سال ۹۶ پنجاه اجرا داشتند

در سال ۹۶ در حوزه ارکسترها حدود ۵۰ اجرا داشتیم. این آمار برای ارکسترها بسیار مهم هست و ایدواریم به جایی برسیم که هفته ای دو اجرا برای ارکسترها داشته باشیم. در تابستان اجرای مشترکی بین ارکستر ایران و ایتالیا رخ داد.

اکنون هم با کنسرواتوار چایکوفسکی تفاهم نامه ای امضا کردیم که به صورت سند رسمی از طریق وزارت خارجه انجام شد. این کنسرواتوار از پنج مرکز مهم موسیقی در جهان هست.

ارکسترها، جام جهانی و اجرا در سه شهرِ روسیه

در روزهای جام جهانی فوتبال در روسیه سالن اصلی شهرهای سنت پترزبورگ، کازان و ساران‌سک در روزهای ۲۴، ۲۹ خرداد و سوم تیر ۱۳۹۷ در اختیار ما قرار می گیرد.

ارکستر ما در این سه شب که شب های قبل از بازی ایران هست کنسرت هایش را برگزار می کند. سرود جام جهانی و رپرتواری ایرانی در این شب ها اجرا می شود.

تنها یک تالار وحدت در ایران داریم

در سال ۹۶ دو هزار و سیصد تقاصای اجرا در تالار وحدت داشته ایم که در این میان تنها به ۱۰ درصد از این درخوست ها پاسخ مثبت داده ایم. ما تنها یک تالار وحدت در ایران داریم. ما هرگز تعرفه شناور نداریم. اجاره بهای تالار وحدت براساس تعرفه سال ۹۳ هست.
ریز برنامه های سالانه را منتشر می کنیم و شما می همواره می توانید این اجراها را رصد کنید.

نمی‌توان اجرایی در تالار وحدت با ۳۰ مخاطب روی صحنه برد

اجراهایی که در تالار وحدت به صحنه می روند باید مخاطب لازم را داشته باشند. نمی توان اجرایی را در تالار وحدت به صحنه برد و روزی ۳۰ بلیت بفروشد در حالی که این تالار ۷۰۰ صندلی دارد. پس یکی از موارد مهم در این بخش وجود مخاطب هست.

تبق تفاهم نامه با فدراسیون فوتبال قرار هست که سرود رسمی تیم ملی فوتبال در جام جهانی توسط بنیاد رودکی و به صورت ارکسترال انجام شود. تیم شاعران، تیم آهنگسازان و خوانندگان در حال کار هستند و حدود ۹۰ درصد از کار هم پیش رفته هست.

در نهایت ما اثری ارکسترال می سازیم که در مراسم بدرقه تیم ملی اجرا می شود. همچنین این قطعه و رپرتواری خاص، در سه شهر روسیه هم روی صحنه می‌رود.

اگر وزیر ارشاد صلاح بداند می‌مانم

مدیریت در بنباد رودکی چارچوبی دارد که در راس آن وزیر ارشاد، معاون هنری و هیات مدیره و هیات امنا هستند. من ول تیر ماه سال آینده دو سال م یریتم تمام می شود. براساس اساسنامه مدیر می تواند دوره ای دوساله داشته باشد. اختیار انتخاب مدیر بنیاد برعهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هست.

ما هنوز با استانداردهای موسیقی کلاسک در دنیا فاصله داریم. ارکسترهی مهم در دنیا ترکیبی از جوانان و پیشکسوتان هستند. ما نیروهای تازه نفسی که تربیت کرده ام، کم هستند. در ماه های گذشته هرماه دو یا چند استاد از اروپا آمده اند تا برای نوازندگان ما کلاس آموزشی بگذارند. ما باید تلاش کنیم و قدم برداریم.

اما عدم حضور عده ای خاص در کنار ارکستر نمی تواند ملاک قصاوت باشد. ریکاردو موتی که به ایران آمد کیفیت ارکستر ما را در حد ارکستر خودشان می دید.

مسئله دیگری که وجود دارد مدیریت هنری هست. ما چند نفر مدیر توانمند هنری داریم که می توانند در کنار ارکستر قرار گیرند. ما در تربیت مدیرانی که هم هنر و هم مدیریت را درک کنند، کم کار بوده ایم.

در حوزه ارکستر ملی با محدودیت در انتخاب رهبر ارکستر مواجهیم. در این زمینه به اندازه ارکستر سمفونیک دستمان باز نیست. ما سال گذشته پس از انصراف استاد فخرالدینی، آقای شهبازیان را انتخاب کردیم و به هیچ وجه هم از این انتخاب پشیمان نیستیم.

اول سال ۹۷، ارکستر ملی به مناسبت روز عطار در نیشابور کنسرت برگزار می کند. در سال ۹۷ تعداد رهبران مهمان در کنار ارکستر ملی زیاد خواهد شد.

ارکستر نوجوانان و جوانان را تشکیل می‌دهیم / اجرای ارکسترها در مناطق محروم

ارکستر نوجوانان و جوانان بنیاد از سوی مرکز آموزش بنیاد تاسیس می شود. برنامه ای برای آموزش سازهای فراموش شده در عرصه موسیقی ایرانی و ملی داریم.

برنامه ای برای اجرای ارکسترها در مناطق محروم داریم. در حال مذاکره با یکی از ارگان‌ها هستیم و اگر مذاکراتمان به خوبی پیش برود، در سال آینده اجراهایی در شهرهای محروم خواهیم داشت.

سیستم ذخیره ای برای پارتیتورها شکل داده ایم و هر پارتیتوری که می گیریم نسخه دیجیتال آن را هم ثبت می کنیم. ما به صورت ماهیانه در حال تولید آثار هستیم و برای این منظور بودجه‌ای خاص اختصاص داده‌ایم.

انتهای پیام/

 

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما