• تاریخ : ۲۹ام دی ۱۳۹۶
  • موضوع : دیبا

خبرگزاری تسنیم – یاسر شیخی یگانه

دو زُلفونت بود تارِ ربابم / چه می‌خواهی از این حال خرابُم
تو که با مو سر یاری ندارد / چرا هر نیمه شو آیی به خوابُم

این دوبیتی از سروده‌های باباطاهر نشان از قدمتی حداقل هزار ساله برای «رباب» دارد. باباطاهر شاعری هست که در قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری خورشیدی می‌زیسته هست. البته بسیاری بر این باورند که ساز «رباب» قدمتی بیش از هزار سال دارد. رباب سازی باستانی و ایرانی هست که خواستگاه اصلی‌اش آریانای کهن، خراسان دوره اسلامی، سیستان و بلوچستان و افغانستان هست.

گذر زمان اما این ساز را تا حدودی در ایران به حاشیه کشانده هست. امروز کمتر می‌بینیم که «رباب» در میانِ سازبندیِ گروه‌های موسیقی ایرانی جای چندان مهمی داشته باشد. شاید بیشترین تصوری که از این ساز داریم، همان چندباری هست که بیژن کامکار در ترکیب گروه «کامکارها» رباب به دست می‌گرفت و آن را می‌نواخت. که البته آنجا هم فقط تصویر این ساز را می‌دیدیم و در میان آن همه سازِ کامکارها، چندان صدایش شنیده نمی‌شد.

دیشب اما سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر میزبانِ هنرمندی از دیار افغانستان بود که رباب می‌نواخت. همایون سخی به تاریخ چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ در تالار وحدت روی صحنه رفت و رباب نواخت. همراه او در این اجرا میرویس کاظمی طبلا می‌نواخت.

برای بسیاری از مخاطبان موسیقی جدی، شاید این نخستین فرصتی بود که می‌توانستند تکنوازی رباب را آن هم در کنسرتی با محوریت این ساز بشنوند. از زخمه‌های سخی بر رباب صدایی به گوش می‌رسید که در عین آشنا بودن برای مخاطب ایرانی، غریب بود.

نکته‌ی جالب در این اجرا حضور حسین رضایی‌نیا در کنار سخی و کاظمی بود. رضایی‌نیا با دف‌نوازی این دو هنرمند افغانستانی را همراه کرد و قطعه‌هایی زیبا با هم نواختند.

در بخشی از این اجرا، سخی دست به ابتکاری جالب زد و با مضراب‌های سنتور بر سیم‌های رباب نواخت و قطعه‌ای جالب را برای مخاطبان اجرا کرد.

به هر روی همایون سخی هنرمندی هست که با همین ساز رباب تا کنون همکاری‌هایی با کوآرتت کرونوس، هانیبال کولومبه و ارکستر فیلارمونیک برلین هم داشته هست. در کارنامه سخی همکاری با هنرمندانی مانند ای. آر رحمان و یویوما هم دیده می‌شود. او رباب را به دنیا معرفی کرده و شب گذشته هم معرفیِ دوباره‌ای از این ساز برای مخاطبان ایرانی داشت.

متاسفانه استقبال چندانی از کنسرت همایون سخی در قالب سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر رخ نداده بود و بیشتر صندلی‌های تالار وحدت در هنگام اجرای این هنرمند افغانستانی خالی بود. این مسئله هم شاید مهمترین دلیلش، عدم تبلیغات درست برای این اجرا و معرفی آن به مخاطبان ایرانی بود.

در ادامه فیلمی را می‌بینید که در آن، همایون سخی با مضراب‌های سنتور بر رسیم‌های رباب می‌نوازد:

 

در پایان هم عکس‌هایی از کنسرت همایون سخی در تالار وحدت را می‌بینید:

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما