• تاریخ : ۲۳ام دی ۱۳۹۶
  • موضوع : دیبا

اگر تیراژ مطبوعات خصوصی هست، چه چیزی عمومی هست؟!
می توان آمار هر نشریه ای را با همین دقتی که در این اعداد قابل مشاهده هست در اینترنت یافت و در هیچ نقطه از جهان تیراژ مطبوعات خصوصی نیست اما ایران شبیه به کجای دنیاست؟ قابل درک هست که بسیاری از نشریات به واسطه قلت تیراژشان مخالفت اعلام آمارها باشند، همانگونه که تهیه کنندگان فیلم ها مخالف اعلام آمار کمک های دریافتی شان در این سال ها از بنیاد سینمایی فارابی هستند و یا مدیران ارشد کشور مخالف انتشار لیست حقوق شان هستند.

«تابناک»، مهدی خرم دل؛دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از حقوق قانونی مردم ایران هست که رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حقوق دان ها و نشریات بر آن تاکید می کنند اما هر روز نشانه های تازه ای از موانع بزرگ بر سر راه شفافیت اطلاعات و دسترسی به آنها وجود دارد. در این میان آنچه به این مقاومت ها دامن می زند، تفاسیر شخصی قانون برای عدم دسترس قرار دادن اطلاعات هست.
بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که در مرحله اجرایی قرار دارد، نه تنها مجموعه های دولتی و غیردولتی بلکه حتی شرکت ها و موسسات خصوصی نیز باید اطلاعات شان را در اختیار اشخاص متقاضی قرار دهند، ضمن اینکه قرار بود اساساً این اطلاعات به شکل گسترده در سامانه ای منتشر شود و دسترسی به اطلاعات موکول به درخواست ها و ارزیابی درخواست ها نشود اما اکنون حتی درخواست ها نیز عمدتاً ره به جایی نمی برند.
با توجه به آنکه معاونت مطبوعات به عنوان مجری این قانون دسترسی درخواست اطلاعات برای معاونت خود را در سامانه ایجاد نکرده بود (!)، نگارنده در ۱۳ مهرماه ۱۳۹۶ از دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات درخواست کرد: «با توجه به دسترسی دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تیراژ نشریات و میزان فروش و میزان برگشتی نشریات و با عنایت به لحاظ کردن این تیراژ به عنوان یکی از پارامترهای تعیین میزان یارانه پرداختی به مطبوعات، درخواست می شود، آخرین لیست در دسترس دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تیراژ مطبوعات کثیرالانتشار به ویژه روزنامه های در حال انتشار دارای گستره ملی در اختیار اینجانب قرار بگیرد.»
این دبیرخانه …

اخبار پیشنهادی:

اگر تیراژ مطبوعات خصوصی هست، چه چیزی عمومی هست؟!

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما